מאמר 2

תחילת המאמר | חזרה למאמרים

ששת ההרמוניות
את ששת ההרמוניות מחלקים להרמוניות פנימיות וחיצוניות. ההרמוניה של הלב והדעת, ההרמוניה של הדעת והצ'י, ההרמוניה של הצ'י והעוצמה (Strength) הן שלושת ההרמוניות הפנימיות. ההרמוניה של הידיים והרגליים, ההרמוניה של המרפקים והברכיים, ההרמוניה של הכתפיים והירכיים הן שלושת ההרמוניות החיצוניות. אך גם ההרמוניה של העצמות והשרירים, ההרמוניה של השיניים והבשר וההרמוניה של הראות והכליות הן שלושה הרמוניות פנימיות, בעוד שההרמוניה של הראש והידיים, ההרמוניה של הידיים והגוף (Torso) וההרמוניה של הגוף והרגליים הן שלושה הרמוניות חיצוניות.

סיכום הדברים - רוח (Spirit) בהרמוניה, עוצמה בהרמוניה, קו התנועה של הגוף בהרמוניה, כל חלקי הגוף בהרמוניה - לכך קוראים הרמוניה; אין תנועה או עמדה (Posture) המנוגדת להרמוניות אלו - לכך קוראים הרמוניה.

אכן איום ונורא, ששת ההרמוניות פוגעות באנשים (23(, היזהרו תלמידים! היזהרו!
(23)כוונת המחבר להזהיר מפני התמקדות בחלק מהשלם במקום במכלול כולו (או לחילופין להזהיר מפני התייחסות אל ששת ההרמוניות, שלא במסגרת "סיכום הדברים" לעיל).

נוסחאות המבוטאות בפסוק
נוסחאות המבוטאות בפסוק מכילות את תמצית אומנות הלחימה. אם אדם יכול לראות את המשמעות מעבר למילים ולהיצמד לעקרונות אזי יוכל להשיג תוצאות מצוינות באופן טבעי.

הדעת מרוכזת, ההכרה אינה מפוזרת, הנפש חזקה, הצ'י רגוע והרוח בהירה (אלו הם חמשת היסודות הגדולים).
כאוס עובר דרך כל הגוף והגוף מנסה למנוע התפרקותו בכל האמצעים האפשריים (כל הגוף עושה שימוש בעוצמה, אין חלק בגוף שאינו עגול; תמיד החזק ברעיון של "עגול בפנים וישר בחוץ").
האגרופים מכים כמטאורים, הידיים משתנות כברקים (שינוי מתמיד, הרוח זריזה ונחושה).
הלשון מגולגלת מעלה והשיניים סגורות (הלשון היא קצה השרירים, השרירים מאחסנים את הצ'י; כאשר הלשון מגולגלת מעלה הצ'י יכול לרדת ולהישפך אל ים הצ'י, ויותר מכך, פעולה זו יכולה לכוון את צ'י הכליות אל הדאן-טיין (Dantian) (24). השיניים הן קצה העצמות, כאשר הן סגורות העצמות חזקות).
הקודקוד כאילו היה תלוי מהשמיים (הראש הוא ראשון לששת היאנגים (25), מקור חמשת אברי החישה וכל העצמות; כאשר נקודת השיא קבועה במקומה כאילו הייתה תלויה מלמעלה, הצ'י יכול לעבור בקלות דרך שלושת המחסומים ותשעת הנקבים, העננים הלבנים יכולים להיאסף בטבעיות אל הפסגה (26) ושמץ של בהירות פלאית שורה עליה. זהו גם בסיס תורת הזן).
הרוח זורחת בבהירות דרך שתי העיניים (ה"אור" או ה"ניצוץ" בעיניים ק?טן ומתחדד).
חוש בשים לב ע"י הרחה ושמיעה וא?פשר לדעת לראות פנימה (תרגל נשיפה ארוכה ושאיפה קצרה דרך האף; הפנה את האוזניים, העיניים והדעת להקשיב ולהתבונן פנימה).
המותניים סובבות כמו גלגלת, בעת צעידה קדימה הרגליים הן כמו ברזל או יהלום (קל תנועה ומלא חיים, התקדם וכנס, השתלט על מרכז היריב). הרם Raise)), פלס דרך (Wade), לפף (Wrap), אחוז (Hold), כווץ (Contract), גלגל (Roll), התייצב מול (File), משוך (Pull), תמוך (Prop) או פתל (Wrench) (כל תנועה או עמדה חייבת להכיל עוצמות אלו).
לאצבעות ולבהונות כוח לפיתה, הנקבוביות כאילו היו מפיקות חשמל (האצבעות הן קצוות השרירים והגידים, כאשר ייסגרו לאגרוף העוצמה תהפוך מלאה באופן טבעי. השערות בכל הגוף הן נקודות הקצה של הדם, הדם הוא תומך הצ'י; אם הנקבוביות אינן פתוחות והשערות אינן מזדקרות הדם איננו מספיק, אם הדם אינו מספיק הצ'י אינו יכול לשקוע, אם הצ'י אינו יכול לשקוע העוצמה אינה מוצקה, אם העוצמה אינה מוצקה יעילות הלחימה נפגעת).
(24)דאן-טיין – אזור המפשעה, פנים הבטן התחתונה.
(25)הגוף מחולק ליין ויאנג, שני הניגודים.
(26)העננים הלבנים מתייחסים לצ'י החיוני והפסגה לקצה הקודקוד.

השיטה הקלאסית ללוחמה ביד ריקה
אנשים הם שונים זה מזה מטבעם, יש פקחים, יש בעלי תבונה עליונה, יש בעלי כוח רצון והתמדה, יש אנשים רגועים ויציבים ואף יותר מכך יש אנשים רמאים ובוגדניים. מכיוון שהם שונים כל כך זה מזה, גם מעשיהם שונים זה מזה ולפיכך גם שיטות הלוחמה שלהם שונות. כמה מתחילים בתבנית קבועה אך מגיעים עם חוסר תבנית. הולכים כנוטים ליפול ובאים עם צעקה. אין ספור שינויים, מעבר לגבולות של מה שיכול להיכתב.
עליך לעבוד קשה, באופן טהור וברצינות, להיות אמיץ וליישם את השיטה בכל מקום. הרוח צריכה להיות חבויה מאחורי כל פעולה. אל תצפה שדבר יקרה בדרך זו או אחרת. הבס את היריב מבלי לדעת זאת. הגוף נע במהירות כמו סוס. הידיים נעות בזריזות כמו הרוח.

בעת אימון, היה כאילו אתה ניצב מול יריב מטיל אימה הניצב שלושה עד שבעה צ'י (27) ממך. בעת קרב אמיתי, היה כאילו אתה לבדך.
הצוואר צריך להיות זקוף, האגן (Waist) ישר, הבטן התחתונה צריכה להיות מלאה (Substantial), עצמות הזרוע מונפות (Propped up), המפשעה משוכה לאחור כך ששני הרגליים מגנים על אברי המין וכל הגוף מחובר יחדיו מכף רגל ועד ראש ללא נתק.

אדם ביישן וחסר בטחון אינו יכול לנצח וכך גם אדם אשר אינו יכול לבחון בזהירות את הבעת היריב. ניתן לסכם זאת כך - כאשר היריב אינו נע אשאר חסר תנועה, כאשר היריב נע מעט אתקוף ראשון. יסוד הקרב הוא תקיפה ראשונה זו.
במנוחה הייה כמלומד, בתנועה הייה כדרקון או נמר. שגר התקפתך כמו רעם, הייה פתאומי כברק. רק בדרך זו תוכל לנצח. אין דבר מעבר לתנועה וחוסר תנועה; המועד בו התנועה החלה אך עדיין לא החלה, כך מכנים תנועה אמיתית.
הידיים חייבות להיות זריזות, הרגליים קלות; התקדם, סוג לאחור והסתובב כחתול. הגוף חייב להיות זקוף, הנפש זורחת דרך העיניים, הידיים והרגליים מגיעות ליריב יחדיו ואדם חייב להיות נחוש ברצונו לנצח. אם הידיים מגיעות אך לא הצעדים זוהי אינה מהלומה טובה. כאשר הידיים והצעדים מגיעים יחדיו ניתן להכות ביריב כאילו חותכים עשב.

בחלק הגוף העליון הכה בלסת או בגרון ובחלק הגוף התחתון הכה באברי המין. בצד ימין או שמאל הכה במרכז הצלעות, הכה במרחק לא גדול מז'אנג (28) אחד ולא קטן מאינטש.
הידיים מכות כתותחים אימתניים, הרגליים משולות לשורשי עצים. העיניים חייבות להיות אכזריות והידיים מרושעות. הרגליים צועדות לאורך קו המרכז, התברג לתוך מרכז הכובד של היריב והשתלט על עמדתו, כך גם יצור על-טבעי לא יוכל להתגונן מפניך.
כאשר משתמשים באגרופים העוצמה חייבת לעבור דרך הידיים, כאשר ישתמש בכפות הידיים, אדם חייב להיות בעל צ'י.
החלק העליון והתחתון של הגוף מחוברים ע"י הדעת. בעת תנועה פנימה או החוצה הלב תמיד מדריך והעיניים, ידיים ורגליים מלווים אותו.

שתי הרגליים נושאות את משקל הגוף, 40 אחוז על הרגל הקדמית ו 60 אחוז על האחורית, בעת הפקת עוצמה המאזן מתהפך (29). צעד עם כיוון (With Orientation) וגם ללא מגמה כלשהיא. לדוגמא כאשר הרגל הקדמית נעה קדימה והאחורית מלווה אותה, יש לחזית ולאחור כיוון טבעי; כאשר צעד קדימה הופך צעד לאחור ומעבר לכך, צעד קדימה הופך לצעד קדמי נסוג וצעד אחורה הופך לצעד אחורי מתקדם, אלו הם צעדים טבעיים של קדימה ואחורה ללא מגמה כלשהיא.

ימין ושמאל מתחלפים כנמר הנכנס ליער הררי, הפק תועלת מהמצב, היה מלא גבורה ומרץ ולבטח תביס את יריבך. הכה חזיתית במרכז היריב עם אגרוף חותך (Cutting fist), אחוז בו מעלה ומטה כנמר. היריב יהיה כמתמודד בנהרות מכשילים וימים רוגשים בעוד אתה נח כבעת פנאי. כעוף החול הח?זק הפונה אל השמש, העננים מכסים שמיים וארץ, השמש פוגשת בירח, הקרב נראה קצר, אך בסתירה לכך, גם ארוך.

שלושת הכוכבים (30) מופיעים בברור, ארבעת הגפיים פועלות בו-זמנית, חמשת היסודות מיושמים (Issued out) יחדיו, ששת ההרמוניות קשורות זו לזו.

התקדם באומץ, נוע מעלה ומטה, ימינה ושמאלה; התקדם, סוג לאחור, שנה כיוון או החלף בין צד שמאל וימין הפונה קדימה.
בתנועה ישרה קדימה, פרוק עוצמה, התקדם באומץ ואל תחזור. בתנועה לצדדים, עטוף את עוצמתך, היפתח והסגר בצורה כזאת שאיש לא יוכל להדוף. בתנועה למעלה, העלה את הגוף כך שיראה כאילו הורם למעלה. בתנועה למטה כווץ את הגוף כך שיראה כמתברג פנימה ותופס. אם יש לך הזדמנות להתקדם, נוע קדימה והרוס את גוף היריב. אם עליך לסגת, נוע אחורה והובל את הצ'י של היריב.
שים לב לצידך האחורי, אל תרגיש כי הוא מאחורה וכך האחור יהפוך לחזית. כך גם לגבי ימין ושמאל, שים לב אליהם אך אל תרגיש כי הם ימין ושמאל.

הפנים חייב להוביל והחוץ להתלוות, האגרופים חייבים להגיע רחוק ועל הצ'י להרוס. האגרופים הם כמו תותחים, פתל את הגוף כדרקון, הכה בחופשיות מוחלטת; הבן את משמעות כל זה, המופלאה כקסם. החרטומן (סוג ציפור) נכנס ליער והסנונית מחפשת מים, הנמר לוכד כבשה ומוחץ אותה כרוח אדירה.

כדי לנצח, ארבעת הגפיים חייבות להיות בהרמוניה, אם אדם עדיין אינו מנצח הרי שבליבו יש ספק.

הסתכל לצד אחד וחתור לצד שני, כוון לדרום והכה בצפון, פלג הגוף העליון ריק (Insubstantial) ופלג הגוף התחתון מלא (Substantial), כדי להבין זאת עליך לחוות זאת בעצמך.

אגרוף שמאל הולם, אגרוף ימין מכה, יד אחת מגיעה ושתי הידיים באות. מרכז האגרוף מגיח קדימה ומכה בקצה האף מולו. האף הוא המרכז, המקור ממנו נובעים אין ספור התופעות. פרוץ את המרכז וכל הגוף יימס.

שתי הידיים המאוחדות מכות ישר ובאופן טבעי חוסמות את חמשת הדרכים (31). הגוף הוא כמו קשת והאגרופים כמו ברקים, צליל המיתר נשמע וציפור נראית נופלת, כל זה נראה כפלא. פגוש את היריב כאילו גופך עולה באש ושבור אותו בכוח ללא שום מניעות.

מה המשמעות של להכות? מה המשמעות של להגן? הגנה היא למעשה התקפה, התקפה היא למעשה הגנה; כל מכה פוגעת במטרה. הטקטיקה משתנה ללא הרף, נוע וסוב ע"י שימוש ברוח (Spirit), הטוב ביותר הוא להיות אכזרי בלבבך, רק עם ידיים חסרות רחמים תוכל להביס אחרים. מה המשמעות של להתחמק? מה המשמעות של להתקדם? התקדמות היא למעשה התחמקות והתחמקות היא למעשה התקדמות. אין צורך ללכת רחוק כדי לחפש יופי, הוא נמצא רק אינטש אחד לפני עינייך.

במנוחה הייה כבתולה (32) ובתנועה הייה כרעם. הכתפיים מתפוצצות מעוצמה, צ'י עובר דרך מרכז הכף יד, המודעות יוצאת החוצה מקצות האצבעות, הצ'י מגיע מהדאן-טיין. פרוק עוצמה כאשר אתה בא במגע עם היריב, נשוף אוויר ועשה קול, הצטלב עם הכוח הבא מהיריב, הרוח, העננים וסופת הרעמים מגיעים בו-זמנית.
(27)צ'י – אמת מידה סינית מסורתית השווה לשליש מטר לערך.
(28)ז'אנג – אמת מידה סינית מסורתית השווה לעשרה צ'י (3.3 מטר לערך).
(29)בעת הפקת עוצמה המשקל עובר מהרגל האחורית לקדמית, 60 אחוז על הרגל הקדמית ו 40 אחוז על האחורית.
(30)שלושת הכוכבים הם הדעת, רוח וגוף.
(31)לחסום את חמשת הדרכים משמעו להגן על הראש, גרון, חזה, בטן ואברי המין.
(32)בסין הקדומה נשים לא נשואות ישבו בביתן, רוגע ושלווה נחשבו למעלותיהן.

שיטת הדרקון
ישנן 6 שיטות דרקון: הדרקון שואג בים, הדרקון מופיע חמש פעמים בעננים, דרקון ירוק חוקר את הים, דרקון שחור הופך את הנהרות, דרקון קדוש משוטט בשמיים ודרקון קדוש מכווץ את עצמותיו.
תכולת שיטות אלו להיות מסוגל להתפשט ולהתכווץ, להיות מסוגל להיות קשה ורך, להיות מסוגל לעלות וליפול, להיות מסוגל להתגלות ולהסתתר. במנוחה הייה כהרים גבוהים, בתנועה הייה כמו הרוח והעננים; אין סופי כשמיים וארץ, מהותי (Substantial) כאוצר הקיסר, מלא ברוח אצילה כארבעת הימים, זוהר כשלושת המאורות (33).

חפש הזדמנות בזמן שהיריב תוקף והערך את נקודותיו החלשות והחזקות. עמוד ללא תנועה וחכה לתנועת היריב, כאשר היריב נע השאר רגוע. התקדם כאילו אתה נסוג, סוג לאחור כאילו אתה מתקדם; נוע ישר וכנס כשצד אחד מלפנים, כנס אלכסונית והכה ישר. נוע ברכות והכה בפתאומיות, גש בצורה איתנה והתפתל. כווץ את העצמות וצא החוצה, פרוק עוצמה והכה ביריב. כיווץ משמעו שליחה (Issuing) ופריקה (Discharging) משמעה התכווצות. ציפורנייך כאילו מתכוננות לחדור את העצמות ולהגיע ללשד. כאשר שולחים עוצמה המודעות נמצאת במרחק כמה צ'י.
(33)שלושת המאורות הם השמש, הירח והכוכבים.

שיטת הנמר
ישנן גם 6 שיטות נמר: נמר ע?ז עוזב את היער, נמר זועם מחפש את ההר, נמר רעב קורע את מזונו לגזרים, נמר זועם מנער את ראשו ונמר זועם מזנק מעל גיא.
הבן את אופיו הטבעי ואת בינתו של הנמר, היה רב עוצמה וחזק, התעמת ללא אזהרה ותקוף ישירות, שתי הלסתות ממוטטות הרים. התקדם וסוג לאחור בפתאומיות, אל תבזבז זמן, כמו קריעת הטרף, כמו טלטול הראש (עם הטרף בין השיניים) , ממש כמו חתול בר התופס עכברוש. נגח בראשך ושרוט עם הטפרים, הכה וטלטל בעזרת כל גופך, הרם את הידיים כדי להכות בהם כמו שופיני ברזל. השתמש בדרך החיתוך, העלאה (Raising), הדיפה (Parrying), סיבוב מסביב ליריב או ליווי (Following). הכה עם היד כמו מוט מאונקל. השתמש בדרך ההבקעה (Cleaving), גרירה, התרחקות, השלכה, תמיכה (Propping Up), שקיעה, אחיזה, חצייה (Dividing), פיתול, פישוט (Extending), כיווץ (Contracting), העלאה או נפילה. חבוט ביריב בראשך, הכה בו בידיך, הרוס אותו בעזרת גופך, עלה עליו בצעדיך, דרוך עליו ברגליך, אלץ אותו בעזרת רוחך ופשוט עליו בעזרת הצ'י שלך.

קל לחקות שיטה אך קשה להבין אותה באמת, הבנה אמיתית היא האפשרות הטובה יותר. אלו המעורבים בלוחמה מוטב כי לא יחשבו, אלו החושבים ימצאו כל אינטש קשה להליכה (34). תן לדעת להוביל אותך קדימה, אל תרשה לה להוביל אותך אחורה (35). סגל לעצמך את הרוח אך לא את הצורה, אם תסגל לך צורה ללא ספק תפסיד. כל אשר עליך לעשות הוא להיות נמרץ כדרקון ומלא חיים כנמר; שאג והעמקים יהדהדו, ההרים ירעדו. חזק ומלא גבורה כמו צ'י (36) של דרקון ונמר המתייצבים מול אויבם ללא שמץ של חוסר בטחון, כיצד תוכל אז להפסיד?
להמשך לחצו כאן 

לשיעור היכרות ללא תשלום ולקבלת מידע על שיעורי צ'י קונג - אי צ'ואן לחץ כאן

עדכונים אחרונים
ראיון עם Keith Kwok Lap Yin
להמשך לחצו כאן