נתיב האי צואן המשך 2

תחילת המאמר | חזרה למאמרים 

אימון הצ'י (Training the Chi)
קונפוציוס טיפח את האופי ואימן את הצ'י בכדי להיות מסוגל למשול. שיאניואן (Xianyuan) (17) אימן את הרוח (Spirit) וקידם את זרימת הצ'י כדי לחיות בנחת עם הטאו. דא-מו עסק במדיטציה, בא למזרח כדי להטיף, החל ללמד את שיטות פיתוח לשד העצמות ושינוי השרירים והגידים וכך יצר את ה"אי-צ'ואן" וה"לונגהו ז'ואנג" (עמדת "דרקון ונמר" – Longhu Zhuang) והיה למייסד אומנויות הלחימה. מאז ומתמיד, אצל הקונפוציאניים המפורסמים, החכמים הגדולים וחסידי בודהא הלוחמים, לא היה אחד שלא טיפח את המזג, אימן את הצ'י או התאמן באומניות הלחימה. ז'ואנגזי (Zhuangzi) (18) אמר "אומנויות הלחימה אכן נכללות בטאו". למרות שאומנויות הלחימה הן חלק קטן בטאו, מעטים מודעים לכך שהתיאוריה האקדמית שלהן היא אין סופית.
מכל הלומדים אומנויות אלו, רק את אלו שהם באופן טבעי בעלי רוח איתנה וחסרים את הצ'י של קלות הדעת והיוהרה כלפי עניינים ארציים, רק אותם ניתן להשוות לחכמים והקונפוציאניים המפורסמים ולכן הינם ראויים ללמוד אומנויות אלו.

פרי אומנות אימון הצ'י הוא הפצת הצ'י ושליטה בו, תרגול האומנות הוא ע"י נשיפה ארוכה ושאיפה קצרה דרך האף, תמציתה הוא זרם בלתי פוסק של צ'י, הגשמתה המוחלטת היא "שמיעת הצ'י" (19), שלווה וריק (Void).

מלפנים נמצאת דרך הצ'י של המזון להיכנס ולצאת בה, מאחור נמצאת דרך הצ'י של הכליות לעלות ולרדת בה. זוהי המיומנות של הזנת ה(צ'י) המולד (Congenital) באמצעות (הצ'י) שלאחר הלידה (Postnatal), דהיינו סיבוב הגלגל של ה"מחזור השמימי" (Heavenly Circle). בעת תחילת לימוד המחזור השמימי, הובל פנימה צ'י נקי דרך הנחיריים היישר אל "ים הצ'י" (20), הנח לצ'י לחלחל דרך ים הצ'י לעצם העצה (Sacrum) וסובב סביב האגן (Waist) – שני הכליות שוכנות כאן, הראשונות ב(דרך הצ'י ה) מולד (Congenital) וראש חץ לכל הקרביים, כך תגרום לכמות מספקת של נוזלי כליה. עתה הובל את הצ'י במעלה נתיב ה"דו" (Du Channel) והמשך ל"וואנגונג" (Wangong) ומשם חזרה לאף.

הובל את צ'י הכליות באמצעות הלשון והבטן התחתונה תתחזק, אט- אט יניב התרגול פרי. זוהי תמצית כל אשר יש לדעת על המסלול השמימי, הנקראת לפיכך הסוד של המסלול השמימי. תלמידים, אנא התייחסו לכך בכובד ראש.
(17)שיאניואן – מנהיג סיני אגדי.
(18)ז'ואנגזי – פילוסוף טאואיסטי דגול מימי קדם (צ'ואנג טסה).
(19)זהו דימוי, הכוונה כאן לתפישה אינטואיטיבית ולא לשמיעה ממשית.
(20)ים הצ'י (Qi Hai) נמצא בבטן התחתונה.

הזנת הצ'י (Nourishing the Chi)
הזנת ואימון הצ'י מקורם זהה, אך לימוד התנועה והשקט של טבע האדם וחייו, ומיומנויות הצורה (Form) והעדר הצורה (Formlessness), לכל אחד מהם ייחוד משלו.
אומנות הזנת הצ'י תחומה בטבע האדם, אומנות אימון הצ'י תחומה בחיי האדם, הרוח היא טבע האדם והצ'י הוא חיי האדם, לכן הזנת הצ'י חייבת להתחיל מבחינת ושקילת אופיו הבראשיתי של האדם.

הטאו של טבע האדם וחייו אינו יכול להיות מובע במילים, הטאו הוא מעבר למילים וכל היכול להיות מובע במילים אינו הטאו, לכן אמר מנציוס "האמירה קשה היא".
בימינו כל אשר קשה לבטא נאמר בכוח, אך טבעו של אדם והטאו הם ריק (Void).
הריק הוא מקור השמיים והארץ ומקור אין ספור התופעות (Myriad Things).
אנשים חיים ומתים, דברים נשברים, אך הטאו לעולם קיים. הוא גדול ללא חוץ, הוא קטן ללא פנים. התבונן בו ולא תבחין בצורה, הקשב לו ולא תשמע קול, אך הוא יכול לכסות את השמיים והארץ, למלא את ששת ההרמוניות, למלא את הקוסמוס, להתערב ביקום ולהכילו.

זהו לימוד הטבע והחיים, זהו למעשה היין והיאנג של שמיים וארץ . לכן אם ברצונך להזין את הצ'י ולטפח את החיים, עליך להרגיע את דעתך ורוחך (Mind and Spirit), משום שהדעת היא "אש השליט" (Monarch Fire) והתנועה היא "אש השרים" (Ministerial Fire). כאשר אש השליט אינה נעה, אש השרים אינה מפיקה דבר; כאשר אש השרים אינה מפיקה דבר, המחשבות והצ'י רגועים באופן טבעי; כאשר אין מחשבות, הרוח שקטה; כאשר הרוח שקטה, הדעת רגועה. לכן נאמר "המחשבות הצצות משולות לאש".

כאשר אין ספור הסיבות (Myriad Reasons) שקטות, רק אז האמת מתגלה. הסרת המחסומים בפני הצ'י מובילה לקלות תנועה, הנפש (Anima) תהיה מלאה והרוח תחיה באופן טבעי.
תנועה נובעת מחוסר תנועה ומעשה מחוסר מעשה. כאשר אין תנועה הרוח "חוזרת" (אינה מתפזרת); כאשר הרוח חוזרת אין ספור התופעות משתתקות והצ'י נעלם; כאשר הצ'י נעלם אין ספור התופעות אינן מפיקות דבר והאוזניים, עיניים, הדעת והמחשבות כולן נשכחות. זהו תחום הנפלא - בדומה להתייצבות מול הנסיבות ושכחתן בעת ובעונה אחת, בלא להשתוקק לרוחות הרעות של "ששת הגנבים" (21), לחיות בעולם הזה אך בעת בעונה אחת להיות נפרד ממנו, מנותק מהשפעת אין ספור השינויים.

אזי מבפנים ניתן לראות את הדעת, דעת ללא דעת; מבחוץ לראות את הצורה, צורה ללא צורה; מרחוק לראות עצמים, עצמים ללא עצמים; לתפוס בשלמות את הסוד (Samadhi) שהוא למעשה ריק, ריק ללא ריק. הריק הינו בפשטות כלום, וללא כלום יש עדיין כלום.

באופן כללי ניתן לומר כי רוח האדם צלולה אך הדעת מפריעה לה. בדרך כלל דעתו של אדם שקטה אך התשוקות גורמות בה למהומה. לכן נאמר שהרוח אינה מופרדת מטבע האדם והצ'י אינו מופרד מחיי האדם. דבר זה נכון כמו הצל המלווה את הגוף.
(21)"ששת הגנבים" הם ששת אברי החישה – עיניים (ראייה), אוזניים (שמיעה), אף (ריח), לשון (טעם), גוף (מגע) ודעת (הנחשב לחוש השישי בסין העתיקה). ה"רוחות הרעות" הם כל הניתן לחישה באמצעות אברים אלו. להמשך לחצו כאן

מיזוג חמשת היסודות
חמשת היסודות, אימם הורתם של הלידה והחידלון, הם למעשה מקור אין סוף התופעות. כאשר מדובר בחמשת היסודות נהוג לומר כי המתכת מולידה את המים, המים מולידים את העץ, העץ מוליד את האש, האש מולידה את האדמה והאדמה מולידה את המתכת - לכך קוראים קידום הדדי. כמו כן נהוג לומר כי מתכת גוברת על עץ, עץ גובר על אדמה, אדמה גוברת על מים, מים גוברים על אש ואש גוברת על מתכת – לכך קוראים ריסון הדדי.
לתיאוריה מאוסה זו אין דבר מהמשותף עם עקרונות הלחימה וכל הקושר אותה ללחימה אין לו מושג מה היא לחימה באמת.
לכאורה נראה כי יש מין ההיגיון באמירה כי טכניקה מסוימת מולידה טכניקה אחרת וכי טכניקה אחת גוברת על טכניקה שנייה, אך אם תחקור את עקרונות הלחימה, כאשר שתי הידיים באות לכדי מגע, כיצד יהיה לך זמן לשקול זאת? אם בתחילה תראה זאת בעינייך, לאחר מכן תשקול זאת במוחך ורק אחר כך תגיב- אינני מעז להאמין כי הדבר אפשרי. יתרה מכך כוחו של היריב הבא לעברך משתנה תכופות, כיצד ניתן להשיג ניצחון באמצעות תיאוריות הקידום והריסון ההדדי? תיאוריה זו מטעה ומבלבלת אנשים, אלו הם דיבורים מופרכים. אפילו אם יגיע אדם לרמה כזו שלא יעשה דבר באופן מודע, שרגלו או ידו תגיע למטרתה לפני שהוא עצמו ידע כי הכה את יריבו, עדיין אינני מעז להאמין כי יוכל תמיד להכניע את אויבו. אדם שמוחו שוקל, החושב ומדבר על טכסיסים, תרגולות ותרחישי לחימה הוא הדיוט או לא מוסמך לדבר אודות לחימה.

חמשת האלמנטים באומנות הלחימה הם עוצמת המתכת, עוצמת העץ, עוצמת המים, עוצמת האש ועוצמת האדמה.
העצמות והשרירים קשים כמו ברזל וסלע - אלו הם מאפייני המתכת ולפיכך זוהי עוצמת המתכת. זוהי המשמעות של היות העור והבשר ככותנה, העצמות והשרירים כמתכת.
בארבעת הגפיים לא ניתן שלא לדמות את כל העצמות לצורתו הכפופה והזקופה של אילן נישא - אלו מאפייני העץ ולפיכך זוהי עוצמת העץ.
תנועות הגוף הן כמו דרקון שמימי המשוטט ברקיע או נחש רב עוז השוחה במים. ממש כמו זרם המים, נע בנתיב לא קבוע, פעלתני ומשתנה ללא הרף – אלו הם מאפייני המים ולפיכך זוהי עוצמת המים.
שליחת הידיים החוצה כמו פיצוץ, תנועה פתאומית כאילו הגוף בוער, כמו רעם עז – כל אלו מאפייני האש ולפיכך זוהי עוצמת האש.
כל הגוף עגול, עבה, כבד ומוצק. הדעת מוצקה כהרים נישאים, אין מקום בו אין מבחינים ביכולת – אלו הם מאפייני האדמה ולפיכך זוהי עוצמת האדמה.
כל פעולה וכל תנועה מכילה את חמשת האלמנטים הללו - לכך קוראים מיזוג חמשת האלמנטים . במנוחה לכל הגוף יש עוצמה מתמדת, בתנועה קיימים כוחות מנוגדים בכל המפרקים גדולים כקטנים, מעלה ומטה, קדימה ואחורה או ימינה ושמאלה. רק אז ניתן להשיג את עוצמת ה"הוניואן" (22) של כל הגוף.
(22)הוניואן משמעותו באופן מילולי "עיגוליות מושלמת". עוצמת ההוניואן משמעותה עוצמה הנמצאת בכל מקום, הניתנת למימוש בעזרת כל אחד מחלקי הגוף, בכל יציבה ובכל כיוון.

להמשך לחצו כאן

תחילת המאמר | חזרה למאמרים 

לשיעור היכרות ללא תשלום ולקבלת מידע על שיעורי צ'י קונג - אי צ'ואן לחץ כאן

אימון הצ'י (Training the Chi)

עדכונים אחרונים
ראיון עם Keith Kwok Lap Yin
להמשך לחצו כאן