נתיב האי צואן המשך

תחילת המאמר | חזרה למאמרים

אימון השרירים, הגידים והעצמות
כוח מופק באמצעות העצמות ומוגבר ע"י השרירים והגידים.
כאשר השרירים והגידים ארוכים אזי הכוח גדול, כאשר העצמות כבדות יהיו השרירים והגידים קלי תנועה (Agile).
"השרירים והגידים נמתחים ועל העצמות להתכווץ" (12), כאשר העצמות קלות תנועה (Agile) העוצמה הוא "מוצקה" (Solid).

תחילה מתח את שרירי וגידי פרקי כף היד, הקרסוליים והצוואר, כך שכל שרירי וגידי הגוף ימתחו. עתה זקוף את הראש וסגור את השיניים, העקבים מכילים עוצמה (כוח הרסני דמוי קפיץ), על ששת המרכזים להקביל זה לזה (מרכזי כף היד, מרכזי כף הרגל, מרכז הגוף ומרכז הקודקוד), על החזה והגב להיות עגולים (עוצמה אדירה טמונה בשרירי הגב הרחבים), כך יתפתח הצ?'י באופן טבעי.
הזרועות נפרשות הצידה ועליהן להיות באותו הגובה. עתה ניתן להשתמש בעוצמות הסגירה והפתיחה, הפשיטה והכיווץ. שתי הרגליים עושות שימוש בעוצמה מרימה, אוחזת, מושכת מטה, מכווצת (Contracting), מבוססת (Wading), מתפרצת, מתפתלת או מלפפת.
הכתפיים נפרשות והירכיים שוקעות, עצם העצה (Sacrum) ישרה מטה והרוח (Spirit) מתרכזת בקצה הקודקוד, הצ?'י עובר דרך שלושת המחסומים (13) ומחלחל אל ה"וואנגונג" (14) (Wangong).

העצמות כבדות כקשת כבדה, השרירים והגידים נמתחים כמו מיתר הקשת, העוצמה היא כשל קשת מתוחה במלואה והידיים נשלחות החוצה כמו חיצים.

הפעל עוצמה הדומה לליפוף משי גולמי, הידיים כמו היו קורעות כותנה. פרקי הידיים והקרסוליים מתיישרים והכוח הופך למוצק באופן טבעי. תן לצ?'י לשקוע וסגור את השיניים וכך העצמות יתחזקו באופן טבעי.

במראך היה כדרקון משתופף, נמר יושב, עיט נועץ מבט, היה בעל רוח כשל קוף, נוע כחתול, היה כסוס שועט, צעד כתרנגול, פתל גופך כנחש - בחן עוצמות אלו לעומק.

יישר את האגן (Waist) כלפי מטה ותן לצ?'י לשקוע, הנמך הירכיים כיושב והרם את הברכיים. תמוך ויירט, התלפף סביב והכרע מטה את יריבך. אם הינך יכול להשיג זאת אזי כשתפגוש את יריבך תנוע אקראית באופן טבעי בהתאם לנסיבות, משתנה ללא הפסק.

אפילו אם יריבך הוא אדיר ובעל עוצמה רבה, בהרמת אצבע אחת תוכל להזיז חצי טון.

הגוף הוא כמו כרכרה שטוחה והמותן היא כמו גלגל הכרכרה, הצ?'י כמו אבק שריפה והאגרופים כמו כדורים, הרצון הקל ביותר יכול להפסיק גם את מעופה של הציפור (ראה גם עמוד 17 למטה – "הגוף הוא כמו קשת והאגרופים כמו ברקים, צליל המיתר נשמע וציפור נראית נופלת, כל זה נראה כפלא...")

היה זהיר אך נועז, היה בעל ארשת פנים ידידותית אך אכזרי במחשבותיך. במנוחה היה כמלומד, בפועלך היה כדרקון או נמר, תמיד משתנה בין מהותי (Substantial) ללא מהותי (Insubstantial), לעולם לא קבוע.

ע"י תרגול תמידי של שינוי בלא עקבות, תוכל להשיג באופן טבעי את היכולת הנפלאה להשתנות כרצונך ללא חוקים שיגבילוך. לכן אמר מאסטר גואו יאנגשן לעיתים מזומנות שתבנית קבועה ומחשבות קבועות הינן מוטעות. מיומנויות המגיעות לדרגת ה "אין ד?עת" (No Mind) (15) הופכות נדירות בשל כך.
(12)אין הכוונה לכיווץ פיזי של העצם. ביטוי סיני זה מתאר את ההרגשה השוררת בגוף כאשר השרירים הפושטים מתארכים והשרירים האוספים מתכווצים
(13)שלושת המחסומים: וויי לו גואן (Weiluguan) בעצם הזנב, ג'ייה ג'י גואן (Jiajiguan) בין השכמות ויו ז'נג גואן (Yuzhengguan) בעורף.
(14)וואנגונג: נקודה בתוך הגולגולת הידועה גם כדאן טיין העליון
(15)מצב ה No mind הוא מונח מתורת הזן שקצרה היריעה מלפרטו כאן.

הפעלת עוצמה (Exerting Strength)
חשיבות גדולה מיוחסת לרכישת עוצמה בעת תאור "נפלאות" אומנויות הלחימה. אך למעשה סוד הפעלת עוצמה אינו טמון אלא בהבנה של הקשה והרך, העגול והישר.

הנוקשות היא קווית, הרכות קלת תנועה. בפשיטה (Extending) קווית יש עוצמה הגנתית והתקפית ואילו בכיווץ (Contracting) רך יש עוצמה מתפוצצת. עוצמה נוקשה היא קווית במהותה (ראה תרשים 1), עוצמה רכה היא קווית למתבונן מבחוץ אך עגולה במהותה (ראה תרשים 2). פשיטה וכיווץ, הגבהה והנמכה, ארוך וקצר – בכולם נעשה שימוש לחילופין. הקשה והרך מסייעים זה לזה הדדית, לעיתים השמאל נוקשה והימין רך, לעיתים הימין נוקשה והשמאל רך, לעיתים הגפיים נוקשות אך הגוף רך, כך מופלאים הם יחסי הגומלין והתחלופה בין קשה ורך בהתאם לנסיבות, וישנו עושר אינסופי של שימוש בדרגות נוקשות שונות. לעיתים הרך נסוג והנוקשה מתקדם, לעיתים הנוקשה נסוג והרך מתקדם.

בעת התמודדות עם ריקנות השתמש ברכות המלווה בנוקשות, בעת התמודדות עם מוצקות השתמש בנוקשות המלווה ברכות, אך שמור תמיד על העיקרון בעל החשיבות העליונה – קו התנועה של כל הגוף אינו ניתק לעולם. כך, בעת פרישה לצד, פתיחה ושליחת הידיים קדימה, קו התנועה של כל הגוף הוא ישר.

בהרמה ואחיזה טמונה עוצמה כזאת שהחוסן (Vigor) שוכן בה חבוי, מוכן להתפרץ בכל עת, לכן עוצמה זו נקראת "עגולה" (16). כך השרירים מפיקים עוצמה והעצמות מספקות את החדות (Edge).

בכל עת שהינך דוחף את ידך קדימה, השתמש בדרך ההרמה, הפסקה (Pausing), התמדה (Maintaining), אחיזה, הקפה (Surrounding), הכרעה מטה, קידוח או ליפוף ופעולה בכיוונים מנוגדים לקבלת עוצמה "עגולה" עם "ישרה" (ראה תרשים 3).

בעת שהידיים יוצרות מגע עם היריב – התחבר (Attach), היצמד (Stick) ולווה (Follow) להפקת עוצמה "ישרה" עם "עגולה" (ראה תרשים 4). בעזרת עוצמה "עגולה" באפשרותך לנער ולהרים את יריבך ובעזרת עוצמה "ישרה" באפשרותך להכות באופן מתפרץ. פתיחה וסגירה מלווים זה את זה (ראה תרשים 5).

הייה כמו סיבים רבים מספור של משי המלופפים זה סביב זה, אחרים אינם יכולים לפענח אותך אך אתה נעלה ובטוח בעצמך, כמו סייח אציל המקפץ מעל גיא, מטה ראשו וצוהל ברמה. הרוח (Spirit) קורנת, הצ'י חזק ושופע והדעת (Mind) יציבה.

הייה כאילו אתה ניצב מול אויב מטיל אימה, למרות שהינך מוקף ביער של חרבות ורמחים ולפניך הר של גרזנים וכלי סייף, הייה שקט כאילו איש אינו נוכח.

הגוף חזק כמו קשת חזקה, הידיים כמו חיצים המונחים על הקשת המתוחה במלואה. דחוף ידייך בפתאומיות כנחש התופס את מזונו, הכה ביריב כמו רעם.

דרך הפעלת העוצמה אינה צריכה להיות נוקשה מדי, משום שנוקשות עודפת נשברת בקלות, אך אינה צריכה להיות רכה מדי, משום שרכות עודפת אינה יכולה להתקדם. עליך להיכנס בעוצמה "ישרה" כשגופך מוטה וצידו האחד מלפנים, בעזרת עוצמה צדדית באפשרותך להוליך את יריבך ואז להדוף אותו החוצה, או להכווין אותו מחדש.
שיטה זו של הפעלת עוצמה אינה יכולה להירכש ללא תפיסה אינטואיטיבית. לאחר אימונים רבים ורכישת מיומנות תהיה העוצמה "עגולה", תנועות הגוף ישרות, הצ'י יירגע והרוח תוכל להיות שלמה. אל לתלמידים להיות עצלנים.

בעת החיפוש אחר העוצמה, האיטיות עדיפה על המהירות, עדיף להירגע מאשר להיות חסר סבלנות, אך החשוב מכל הוא לא להשתמש בכוח מגושם. בעת האימון הנח לכל פרקי הגוף להתמקם בטבעיות, אל תרשה ולו למקום אחד להיות מגושם במידה הקלושה ביותר. העצמות חייבות להיות קלות תנועה (Agile), על השרירים והגידים להיות מתוחים, הבשר צריך להיות במנוחה והדם צריך לזרום באופן חופשי, כפלג הנשפך אל באר. רק בצורה זו ניתן ללמוד את דרך הגוף שהוא בשלמותו והעוצמה מחלחלת בכולו, כך העוצמה הקיימת בגוף מטבע ברייתו לא תבוזבז לריק.

אם תרדוף בקוצר רוח אחר תבניות התנועה (Forms) ושיגרת שיטות האגרוף בעת אימונך, לשווא מבקש את היופי שבתנועות החטופות והמהירות המסתמכות על כוח (שרירי), כל נקבוביות גופך יחסמו והדבר יגרום לזרימת דם לקויה.

התבונן באנשים המשתמשים בחוסר סבלנות בכוח גס וראה כיצד כולם, ללא יוצא מן הכלל, מבליטים את עינם ומזעיפים את פניהם, רוקעים על האדמה בקול רם, קודם חדלים לנשום ורק אז משתמשים בעוצמתם ולאחר שסיימו ניתן לשמוע אנחה ארוכה הנגרמת משאיפת האוויר דרך פיותיהם. אנשים אלו בקושי מבינים כי זה עתה גרמו נזק רב לחיוניותם (Vitality). לעיתים אנשים משקיעים מספר שנים של אימון אך לבסוף נשארים הדיוטות. היות וניתן להבחין בכך בכל עת, האין זה נכון להניח כי הדבר נגרם כתוצאה משימוש בכוח מגושם? ישנם אנשים אשר יעבדו קשה במשך מאה ימים וישיגו תוצאות מדהימות, וכגודל ההישג ניתן לשער את הנזק העלול להיגרם מהליכה בדרך לא נכונה.

על התלמידים לשקול דרך זו של השגת עוצמה בזהירות, ניתן להבין את תמצית הטבע באופן טבעי, אך עדיין, אדם בינוני לא יוכל להחזיק בטאו.

(16)בעוצמה "עגולה" אין הכוונה לצורה גיאומטרית עצמה, אלא לעוצמה השורה בכל הגוף, בדומה לקשת או גשר שעל כל אחד מחלקיו להיות חזק באופן שווה. אם אחד מהחלקים יהיה חלש יותר, יוביל הדבר להתמוטטות המבנה. 

להמשך לחצו כאן

תחילת המאמר | חזרה למאמרים

לשיעור היכרות ללא תשלום ולקבלת מידע על שיעורי צ'י קונג - אי צ'ואן לחץ כאן

עדכונים אחרונים
ראיון עם Keith Kwok Lap Yin
להמשך לחצו כאן