עמידות הזן ZHAN ZHUANG מאת אמיר ניסן

מקור תרגילי ה ZHAN ZHUANG הינו מהזן בודהיזם הסיני והינו למעשה תרגול מדיטציה בעמידה. התרגול הוא של, אחדות ללא השתוקקות ודחייה והוא מתבצע ע"י כך שהמתרגל אינו נלחם או בורח מהקושי שעולה במהלך התרגול.

בסגנון האי צ'ואן תרגול ה ZHAN ZHUANG הינו התרגול הבסיסי ביותר של הצ'י – אנרגיה. תרגול זה נעשה לאורך זמן רב וזאת כיוון שההתמקדות בתרגיל אחד לאורך זמן עוזרת למקד את האנרגיה QI ,הנפש ,SHEN וההכרה YI, איחוד אשר נקרא ZHEN TI. 

היתרונות בתרגול העמידות
1) חיזוק האנרגיה והעוצמה הפנימית
זהו התרגול הבסיסי ביותר לחיזוק הצ'י. הינו גם מה שמבדיל את הצ'י קונג מהפונג סונג גונג – תרגול שמטרתו להרפות את הצ'י.

2) לימוד מבנה ויציבה נכונים.
שני גורמים שהינם הכרחיים בכדי שהמתרגל יוכל להפיק כוח רב ללא מאמץ כמעט. יכולת זאת, גם מאפשרת למתרגל להשתמש אך ורק בכמות האנרגיה הנדרשת לפעולה אותה הוא מבצע בצורה יעילה ובכך לשמר את הצ'י שלו ולהימנע מעיפות במשך היום.

3) פיתוח מודעות עצמית
מודעות לתחושות בגוף, לרגשות ולמחשבות. כיום האדם המודרני "מציף" את עצמו רוב שעות היום בגירויים חיצוניים (טלוויזיה, מחשב, טלפון) אשר מונעים ממנו את ההתבוננות הפנימית. מטרת התרגול היא להחזיר את המודעות פנימה ובכך להפוך את המתרגל למודע לעצמו.

4) יכולת להתמודד עם קושי פיזי ומנטאלי וזאת מבלי להלחם ומבלי לברוח.
המלחמה של המתרגל עם עצמו, עקב הקושי שנוצר בתרגול עלולה להוביל ל"סכסוך פנימי" ממנו המתרגל מנסה להימנע. כמו כן בריחה מהקושי הינה אובדן של המודעות והנוכחות ל "כאן ועכשיו". מטרת התרגול היא להגיע למצב הביניים שבו המתרגל נוכח לקושי, אינו נאבק בכדי להיפרד ממנו ואינו בורח מההתמודדות עימו – ונשאר שליו ורגוע. בעמידות המתרגל לומד להרפות את הגוף גם כשיש קושי פיזי או מנטאלי ולהגיע לשקט פנימי.

5) הגדלת יכולת הריכוז והיכולת להיות בהווה.

6) השגת שקט ושלווה שנמצאים מעבר להשתוקקות והדחייה.
תרגול זה מוביל לבסוף לתחושת אושר שאינה תלויה בדבר חיצוני.

7) שיפור הבריאות
מחקרים שנעשו בבית החולים "טיאן ג'ינג" הוכיחו שהעמידות היו יעלות ככלי לטיפול במחלות וגם כרפואה מונעת.

העמידות לאריכות ימים YANG SHENG ZHUANG

מאסטר צ'אן צ'ינג צ'ונג
עמידות אלו הינן השלב הראשון בתרגול העמידות ZHAN ZHUANG.
באי צ'ואן יש חמש עמידות בסיסיות בקטגוריה זו, כשהן מתורגלות בד"כ ברגליים מקבילות ולחשובה מיבנהן קוראים CHENG BAO. 
במקרים שהמתרגל חלש אפשר לתרגל אותן בישיבה או שכיבה.

העקרונות בתרגול העמידות:

1) ZI SHI ZHENG QUE - שמירה על מבנה נכון:
גב מתארך ללא מאמץ. כפות הרגליים רפויות על הרצפה והמשקל מתחלק על כל כף הרגל. שתי הברכיים כפופות. האגן רפוי והתחושה היא של שקיעה כלפי מטה, כשעצם הזנב מצביעה לרצפה( לא אחורה או קדימה). ביישור האגן חייבים להקפיד לא לכווץ את הבטן וההרגשה היא כאילו יושבים על כיסא. הראש כלפי מעלה כשהנקודה BAI HUI (קצה הקודקוד) שואפת לשמים, הצוואר מתארך ללא מתח, אלא ע"י הכוונה בלבד כיוון שמתח יוצר חסימה בזרימת הצ'י. הכתפיים רפויות ואינן נוטות קדימה או אחורה כך שהחזה יהיה פתוח וללא מאמץ. הבטן רפויה והנשימה שרעפתית.
התחושה היא שפלג הגוף התחתון כבד ומחובר לאדמה והחלק העליון קל ושואף לשמים. במצב זה האנרגיה יכולה לעלות ב- DU MAI ערוץ האנרגיה שנקרא "השולט האחורי" ולרדת ב- REM MAI ערוץ האנרגיה שנקרא "השולט הקדמי".
מבנה נכון מאפשר זרימה טובה של האנרגיה בגוף.

2) SONG CHEN להרפות ולתת לאנרגיה לשקוע.
הגוף צריך להיות מלא וללא מתח, כך שאינו רפוי מדי והאנרגיה זורמת ללא חסימות.
מתח מוביל לכאב וחסימה בזרימת האנרגיה. גוף רפוי מדי הוא כזה שהרפיון בא על חשבון שמירה מבנה נכון.

3) PING HENG שווי משקל.
הכוונה לשיווי משקל חיצוני ופנימי.

בשיווי משקל חיצוני מוצאים את המקום בו הגוף יציב ללא מאמץ.

בשיווי משקל פנימי מחפשים איזון רגשי ותחושת שלווה. הרגשות צריכים להיות כאגם צלול ביום יפה. במידה ומופיע חוסר שקט יש להתבונן בו ולתת לו לחלוף מבלי להיצמד אל התחושה עצמה או הסיבה לחוסר השקט.

4) MAO DUN הכוחות המנוגדים במבנה.
שמירה על הכוחות המנוגדים מגבירה את עוצמת זרימת האנרגיה בכל הגוף.
בכדי לשמור על הכוחות המנוגדים יש להקפיד על העקרונות הבאים:
אגן שואף ללמטה וראש ללמעלה, גב מתארך חזה ובטן רפויים, אצבעות פתוחות כך שיש רווח בין כל האצבעות וזאת מבלי לגרום למתח בשרירים.
הכוונה אף היא נעה לכל הכיוונים: פתיחה סגירה, למעלה למטה. קדימה אחורה.
בשלבים הראשונים, במצבי חולשה או חולי יש לתת דגש רב בעיקר לעקרונות ההרפיה ופחות להדגיש את הכוחות המנוגדים.

5) ZHEN TI אחדות של הגוף והנפש.
ה- QI האנרגיה, ה- SHEN נפש וה- YI הכרה, צרכים להיות מאוחדים



עמידות העוצמה JI JI ZHUANG .


עמידות אלו הן שלב מתקדם יותר בתרגול העמידות.
עמידות אלו מבוצעות לרוב כשרגל אחת קדימה, בצורה של צעד.
בשלב זה בנוסף לעקרונות שהוזכרו כבר, בתרגול לאריכות הימים, המתרגל לומד להדגיש את התנועה בתוך העמידה הסטטית, כך שישנו דגש רב על הכוחות המנוגדים.

השלבים בתרגול העמידות
1)בתחילה מתרגלים את כל חמשת העמידות לאריכות הימים כשהדגש הוא על ההרפיה.
2) בשלב זה מדגישים יותר את הכוחות המנוגדים.
3) לאחר שהמתרגל מצליח לעמוד זמן ממושך יחסית, כחצי שעה, אפשר להתחיל לתרגל בכל פעם רק עמידה אחת למשך זמן של חצי שעה עד שעה. לרוב אנו מתמקדים בעמידת ה- CHENG BAO.
4) לאחר שעומדים תקופה ארוכה את עמידת CHENG BAO עוברים לעמידות העוצמה JI JI ZHUANG.

כמה זמן לתרגל עמידות
יש להתחיל בין 10 ל- 20 דקות וכל שבועיים לעלות את זמן התרגול בשתי דקות עד שמגיעים לחצי שעה עד שעה פעמיים ביום.
יש להעלות את זמן התרגול בהדרגה כדי למנוע שחיקה גופנית ואי שקט פנימי.

לסיכום
בסגנון האי צ'ואן העמידות הם השלב הראשון, הבסיסי והעיקרי בתרגול.
העמידות הן מהתרגולים המחזקים ביותר של ה- צ'י בצ'י קונג. וואנג שיאנג צ'אי מייסד האי צ'ואן דרש מתלמידיו בארבע שנים הראשונות לתרגל בעיקר עמידות, כיוון שהאמין שלפני שהתלמיד מתרגל תנועה הוא צריך ללמוד למקד את ההכרה שלו.

העמידות היו מאז ומעולם מהתרגולים הבסיסים והמחזקים ביותר של כל אומניות הלחימה הסיניות הפנימיות:
בטאי צ'י נהגו לעמד את עמידות ה- WU JI ,PHENG, LU, JI,AN ולאחר מכן חזרו על תנועה אחת לאורך זמן. תרגול התבנית היה מתבצע בסוף וזאת בכדי להרפות את הגוף ולשמר את היישומים.
בסגנון ה- XING YI QUAN מתרגלים את עמידת ה SAN TI SI כתרגול עיקרי ולאחר מיכן מתרגלים תנועה אחת שנקראת PI QUAN. רק לאחר שהמתרגל הגיע לרמה גבוהה של ביצוע (אורך מספר שנים בדרך כלל) הוא עובר לתרגול תנועות נוספות.
בסגנון  BA GUA  מתרגלים שמירת מיבנה קבוע תוך הליכה במעגל לאורך שעה ויותר.

לסיכום בכדי להגיע לרמת תרגול גבוהה ועמוקה בצ'י קונג חייבים לתרגל עמידה לאורך זמן ותנועה אחת לאורך זמן בדומה לסגנונות שהוזכרו.

 

לשיעור היכרות ללא תשלום ולקבלת מידע על שיעורי צ'י קונג - אי צ'ואן לחץ כאן

 

פרסום ראשון :02/07/2008 15:48:52
עדכון אחרון :13/09/2016 13:56:45
עדכונים אחרונים
ראיון עם Keith Kwok Lap Yin
להמשך לחצו כאן