צ´י קונג - הנעת גלגל החיים מאת אמיר ניסן

עריכה: ישראל קנר צילום: גלעד ניסן
תרגול צ´י קונג מיוחד בו התנועה החיצונית היא פשוטה וחוזרת על עצמה, לכן קל יותר להתמקד בעבודה הפנימית על ריכוז, מודעות ואחדות.

רקע תיאורטי של צ'י קונג הנעת גלגלי החיים

מתוך התבוננות בטבע הסנים ראו שהעולם מתנהל בצורה מחזורית, ויש בו תופעות  מעגליות כגון: יום ולילה, עונות השנה ולידה ומוות. העוסקים בצ'י קונג ורפואה סינית זיהו שגם האנרגיה בגוף היא מחזורית.

אחד המעגלים אותם זיהו הסינים בגוף זכה לשם "המעגל הקטן". מעגל זה מתנהל באמצעות שני ערוצים מרכזיים, דרכם עוברת אנרגיית החיים (ה-צ'י).

האנרגיה עולה בערוץ השולט האחורי DU MAI , שאחראי על אנרגיית היאנג בגוף, והוא מקביל לעמוד השדרה. האנרגיה יורדת בערוץ השולט הקדמי REN MAI , שחוצה את הגוף מקדימה, ואחראי על אנרגיית היין.

מעגל זה נקרא המעגל הקטן, מפני שהוא מהווה מעין מקרו קוסמוס של היקום כולו.

תרגיל זה, שנקרא "הנעת גלגלי החיים", מדמה הן את המחזוריות בטבע והן את זרימתה של אנרגיית החיים (צ'י) בגוף, בערוצי האנרגיה של המעגל הקטן.

 

המפגש האישי שלי עם צ'י קונג הנעת גלגלי החיים

בשהותי  בהונג קונג בפעם הראשונה בין השנים 1990 ל-1992, הקדשתי חלק מזמני לפגוש מתרגלי צ'י קונג מסגנונות שונים. הכרתי שם קבוצה של מתרגלים שהיו גם מטפלים בצ'י קונג בדרך של טיפול ללא מגע (הילינג).

בתחילת המפגש הייתי מאוד ספקן, מכיוון שלמדתי שבצ'י קונג עדיף ללמד את המטופל לתרגל בעצמו ולא לגרום לו להיות תלוי במטפל. אחד המטפלים הסכים להדגים לי וכאשר הוא שם את ידו מעל הראש שלי, מבלי לגעת בו, הרגשתי כאילו הוא מושך לי בשיער (שאז עוד היה לי). בדקתי שהוא לא נוגע בי ולהפתעתי הוא באמת היה רחוק.אמיר ניסן

שאלתי אותם מי המורה שלהם והם סיפרו לי שיש להם מורה בת מאה וחמש, המתרגלת המון שנים רק תרגיל אחד למשך שלוש שעות ביום. מכיוון שהרקע שלי הוא באי צ'ואן, הערכתי מאוד את החקירה לעומק בתרגול ממוקד.


יתרונות התרגול של צ'י קונג הנעת גלגלי החיים

תרגול זה תורם רבות לבריאות: הוא משפר את הנשימה, מסייע להורדת מתח, משפר את היציבה, מחזק את השרירים המיצבים ובכך יכול להועיל לטיפול בבעיות שלד ושריר.

איזון האנרגיות של המתרגל: איזון בין יין ויאנג, כלומר איזון בין האנרגיה היורדת, מרגיעה ומקררת, לבין האנרגיה העולה, מחממת וממריצה.

חיזוק והנעה של האנרגיה: איזון בין ריכוז האנרגיה בעמידה והתנועה האיטית, לבין הנעת האנרגיה בתנועה היותר מהירה.

הקשבה לקצב הפנימי: בתרגול זה אפשר לתרגל מדיטציה ללא קונפליקט פנימי. זאת מכיוון שהמתרגל עוקב אחרי המקצב הפנימי שלו ואין הוא מנסה לכפות על עצמו קצב מסוים. בכך, יכול המתרגל להרגיש ולבחור אם הוא צריך לחזק את האנרגיה שלו או להניע אותה, במקרה של חסימה כלשהי.

פשטות: התנועה החיצונית היא פשוטה וחוזרת על עצמה, לכן קל יותר להתמקד בעבודה הפנימית על ריכוז, מודעות לתהליכים פנימים ואחדות של הנפש, האנרגיה וההכרה.


התרגול

1. מתחילים בעמידת וו צ'י - עמידה ברגליים מקבילות וידיים לצידי הירכיים. מכאן מתחילים להרפות את הגוף תוך שמירת על התארכות הגב.

2. לאחר זמן מה מתחילים לחוש הרגשת התמלאות, אז מרחיקים את כפות הידיים מהירכיים, פותחים טיפה את האצבעות ופותחים גם מרווח קטן ביניהן.

3. לאחר הרגשת התמלאות נוספת מרימים את הידיים לגובה הטאן טיאן (כ-2 ס"מ מתחת לטבור). כאשר כפות הידיים כאילו אוחזות כדור והן מונחות אחת אל מול השנייה. בשלב זה צריך לדמיין את הכדור שנימצא בין הידיים ולנסות להרגיש אותו. התחושה יכולה להיות הרגשת דחייה כמו של מגנט, עקצוצים, תחושת חום בכפות הידיים או התמלאות של קצות האצבעות.

4. תנועה ברגליים מקבילות: לאחר שיש תחושה ברורה מתחילים לתרגל מעגל. כלומר, הגוף נע טיפה אחורנית, לכיוון העקבים, בזמן שהידיים מתקרבות אל הגוף ועולות. אז מעבירים משקל קדימה ואצבעות הידיים מובילות קדימה ולמטה. התנועה מזכירה סיבוב של פדלים בידיים באופני ישיבה של נכים. לאורך התירגול אנו מנסים לשמר את התחושה בין הידיים ומדמיינים כדור אנרגיה בין הידיים.

5. רגל קדימה: רגל אחת נפתחת ב-45 מעלות ורגל שנייה נעה קדימה. אז מתחילים להעביר משקל בין הרגליים. כאשר מעבירים משקל אחורה כפות הידיים קרבות לגוף ועולות, בהעברת המשקל קדימה הידיים מובילות קדימה ולמטה וכך נוצר מעגל.

6. צעדים: אפשר לתרגל בצעדי רדיפה. כלומר, רגל קדמית נעה קדימה ורגל אחורית מצמצמת את המרווח שבין הרגליים למרווח ההתחלתי. סוג נוסף של צעד אותו ניתן לתרגל דומה לצעד רגיל, כאשר כל פעם רגל אחרת נעה קדימה.

לחצו על התמונה להגדלה

לחצו על התמונה להגדלה

נשימה

ניתן לשנות את קצב התנועה והנשימה באופנים הבאים:

סנכרון בין נשימה לתנועה: כאשר הידיים קרבות לגוף ועולות אנו שואפים, וכאשר הידיים נעות קדימה ולמטה אנו נושפים.

תנועה יותר מהירה ונשימה יותר איטית. כלומר, בנשימה אחת נבצע מספר תנועות.

ניתן גם לבצע תנועות שהינן איטיות מהנשימה, או לעמוד ולנשום באופן טבעי.

 

דגשים לצ'י קונג הנעת גלגלי החיים

כדאי להתחיל את התנועה לאחר שיש תחושה של אנרגיה בין הידיים.

תנועה מהירה מניעה את האנרגיה, בעוד שתנועה איטית ועמידה יותר מרכזות אותה.

לאחר שמתרגלים לאורך זמן התנועה והנשימה נעשות מעצמן וללא מאמץ. ההכרה נמצאת במצב של אי הצמדות. ניתן לאפשר למחשבות, לרגשות ולתחושות לעלות וללכת מעצמן.

 

מלאות מול רכות

את הניי גונג (העבודה הפנימית) מתרגלים בשילוב של רפיון ורכות, יחד עם תחושת מלאות.

בתחושת המלאות נוכל לחוות מגוון תחושות, כגון שהגוף מלא באנרגיה, או שיש מן התנגדות בתנועה, או תחושה של החזקת כדור כבד;

כאשר מדובר במתרגל הנמצא בתחילת דרכו, או במתרגל שהינו מבוגר או חלש, הוא יכול להדגיש את הרכות והרפיון. הפישוק שלו יהיה קטן יותר והוא יכול לתת לעקב ברגל האחורית ולאצבעות ברגל הקדמית לעלות לסירוגין, בהתאמה לתנועה קדימה ואחורה.

כאשר המתרגל הינו ותיק וחזק, והוא מבקש לחפש את העוצמה הפנימית, הוא יכול לשקוע יותר עם האגן. בנוסף, הוא יכול לדמיין משהו שתופש לו את האגן, וכעת עליו לדחוף עם הרגליים למרות ההתנגדות, ובו בעת לדמיין שיש לו כדור כבד בין הידיים.

יש כאלו שמתרגלים גרסאות של תרגול זה בעזרת מקל קצר, באורך של כארבעים סנטימטר, המוחזק באמצע כפות הידיים, או עם כדור במשקלים שונים.

הסרגל והכדור עוזרים להמחיש ולחזק את התחושה שמשהו נמצא בין הידיים, אך יש לשים לב כי הם מחלישים את תחושת האנרגיה.

 

לסיכום

צ'י קונג "הנעת גלגלי החיים" הינו פשוט בהיבט התנועתי, מפני שהתנועה בו חוזרת לאורך זמן. היות והמתרגל יכול להתאים את מהירות התנועה החיצונית שלו לקצב הפנימי שלו, מעמידה עד תנועה מהירה, לא נוצר קונפליקט פנימי במהלך התרגול, לכן קל יותר לתרגל את ההכרה (מדיטציה) ואת אנרגית החיים (צ'י) לאורך זמן.


לשיעור היכרות ללא תשלום ולקבלת מידע על שיעורי הצ'י קונג לחץ כאן

למידע על יתרונותיו של הצ'י קונג הרפואי
לחץ כאן

להיכרות עם שיטות האימון המיוחדות לסגנון
האי צ'ואן

 

 

פרסום ראשון :07/04/2011 14:41:08
עדכון אחרון :23/08/2017 10:03:01
עדכונים אחרונים
ראיון עם Keith Kwok Lap Yin
להמשך לחצו כאן