|הפוך לדף הבית|למועדפים|
ראיון עם מאסטר Yu Yong Nian
מאמר באנגלית על התועלת של עמידות המדיטציה לבריאות

ראיון עם Keith Kwok Lap Yin
להמשך לחצו כאן

הדגשים לאימון של מאסטר צ'אן
הדגשים לאימון העבודה הפנימית באי צ'ואן של מאסטר Chen Ching Chung מהשתלמות באוקטובר 2011 .

הרפיה, שקיעה וויתור SONG CHEN
מאת: אמיר ניסן עריכה: טלי חייט
להמשך לחצו כאן


צ´י קונג לזרימה מתמדת בעמידת וו צ´י - WU CHI
תרגול צ´י קונג ליצירת שקט, שלווה וזרימה מתמדת, ללא מאמץ וקונפליקט פנימי!

רפואה סינית- ייחודה וייתרונותיה עבורך
רפואה סינית הינה שיטת הטיפול הנפוצה ביותר בתחום הרפואה משלימה בישראל ובעולם המערבי. מה מייחד כל כך את הטיפול באמצעות רפואה סינית ומהם היתרונות הרבים של הטיפול הסיני עבורך?


רוצה להכיר את עולם הצ'י קונג והצ'י קונג הרפואי?
מידע על סוגי צ'י קונג, תרומתו של אימון צ'י קונג למתרגל, תמונות , סירטונים ,שיעורי צ'י קונג לותיקים ולמתחילים ועוד!

דיקור סיני מהו וכיצד הוא פועל?
באילו בעיות דיקור סיני יעיל ומתי כדאי להעזר בו? כיצד מתבצע הטיפול של דיקור סיני בפועל? מהו משך הטיפול והאם ההצלחה מובטחת?



טיפול סיני משולב- מירה ניסן
צי קונג
דיקור סיני - אקופונקטורה
שיעורי צי קונג
מירה ניסן- רקע אישי
רפואה סינית- יתרונות
איבחון מחלות ע"י רפואה סינית
טווינה-פיזיותרפיה סינית
צמחי מרפא סיניים
תזונה סינית
קישורים מומלצים
לימודי אורתופדיה סינית
רפואה סינית- בחירת מטפל
המלצות
ספר אורחים
מפת אתר
פייסבוק

שתף |
מאמרים בנושא צ´י קונג     שאלות ותשובות     מאמרים ברפואה סינית     בעיות רפואיות     כל הקטגוריות

הונג קונג 2011 - הדגשים של מאסטר Chen

אני תלמידו של מאסטר Chen Ching Chung מזה כ- 22 שנים. מאז שחזרתי מהונג קונג לישראל בשנת 1992, אני נוהג לנסוע להונג קונג להשתלמויות אצל מורי. להשתלמות האחרונה נסעתי באוקטובר 2011 ובמאמר זה אני מביא את תקציר הדגשים של מאסטר Chen מהשתלמות זאת.

 


הונג קונג 2011 - הדגשים של מאסטר Chen

מאסטר Chen Ching Chung
אני תלמידו של מאסטר Chen Ching Chung מזה כ- 22 שנים. מאז שחזרתי מהונג קונג לישראל בשנת 1992, אני נוהג לנסוע להונג קונג להשתלמויות אצל מורי. להשתלמות האחרונה נסעתי באוקטובר 2011 ובמאמר זה אני מביא את תקציר הדגשים של מאסטר Chen מהשתלמות זאת.

מאסטר Chen Ching Chung הוא בן 72 ומתאמן באומניות לחימה פנימיות (Nei Gong) כ- 60 שנה. לפני 52 שנה בהיותו בן 20 החליט לפרוש מכל עיסוק אחר ולהקדיש את חייו לאומניות הלחימה הפנימיות ובמיוחד לסגנון ה- Yi Quan. כבן למשפחתChen למד המאסטר בילדותו טאי-ג'י בסגנון Chen שהיה הקונג פו של המשפחה שלו. בגיל 20 פגש את Ling Tai Chung.

לינג טאי צ'ונג בעמידת
להחזיק את הנמר מכוווץ

Ling Tai Chung אחד מתלמידיו הישירים של מייסד סגנון האי-צ'ואן Wang Xiang Zai, כמו גם תלמידם של Yang Cheng Fu בטאי-ג'י, ושל Fu Jian Qiu באומנות הלחימה Xing YI Quan. מאסטר Chen נוכח לדעת ש Ling Tai Chung הרבה יותר מיומן ממוריו הקודמים והפך לתלמידו.

לדבריו של מאסטר Chen סגנון ה- Yi Quan פשוט יחסית לשאר הסגנונות בתנועה החיצונית אך הוא עמוק ומורכב בעקרונותיו הפנימיים ולכן זהו הסגנון העיקרי בו הוא מתמקד.


"החכם"

ג'יג'י - "החכם" מהצד
מאסטר Chen נוהג להדביק לתלמידיו כינויים היכולים ללוות את התלמיד שנים רבות אחר כך. לדוגמה, תלמיד אחד שפניו עגולות נקרא "קצת שמן" למרות שמשקלו פחות מ 60 קילו, תלמיד אחר שאוהב לדבר במקום להתאמן קשה נקרא "חתול שמן", ואילו אחד התלמידים נקרא "החכם".

כשהגעתי להונג קונג הראה לי מאסטר Chen את אותו תלמיד המכונה "החכם". אחד התלמידים האחרים ששימש כמתורגמן הוסיף כי זה לא שמו האמיתי אלא כינוי שמאסטר Chen הדביק לו. מאסטר Chen אמר שהתלמיד המכונה "החכם" מקפיד להתאמן נכון ולשמור על הכללים והעקרונות של כל תרגיל - "החכם" לוקח כל תרגול, מפרק אותו לגורמיו ומקדיש הרבה מחשבה כדי לבדוק אם הוא מתרגל נכון.

בשנתיים הראשונות תרגל ה"חכם" רק תנועה אחת שלימד אותו מאסטר Chen - תנועה הנקראת "צ'ינג טינג דיאן שואי" (Ching Ting Dian Shui) , או בתרגום חופשי - "שפירית מרחפת על פני המים", ורק עמידה אחת הנקראת "צ'נג באו" ((Cheng Bao. דרך התנועה האחת והעמידה האחת לימד מאסטר Chen את אותו תלמיד את העקרונות של ה "ניי גונג" (Nei Gong) - העבודה הפנימית.

שיטת לימוד זאת יכולה לתסכל תלמידים רבים המבקשים גיוון בתרגול והרגשה שהם מתקדמים ולומדים דברים חדשים. שיטה זו אף דורשת משמעת עצמית רבה, כי התלמיד צריך לתרגל ולחקור את התנועה בעצמו ולהיעזר רק לעיתים רחוקות במורה. לעומת זאת, המתמיד בשיטה זו ירכוש ברבות הזמן הבנה מעמיקה של העקרונות הבסיסיים אותם יוכל ליישם בעתיד לכל תנועה שהיא.
הבנה שכזאת קשה מאוד להשיג בצורות אימון אחרות.


על העקרונות הבסיסים

  • מבנה נכון: המבנה חייב להיות נכון ומדויק כדי לאפשר שימוש יעיל בשלד ובמערכת השרירים המתבטאת בהעברת כוח יעילה וזרימה טובה של דם ואנרגיה. דוגמאות למבנה נכון הן - גב מתארך ללא מאמץ, מרפקים וברכיים לא נעולים ועוד.

  • שיווי משקל פנימי וחיצוני: האנרגיה והמודעות צריכות להיות נוכחות בכל הגוף ולא רק בחלק אחד שלו. שיווי משקל פנימי משמעו ערנות ושלווה באימון, ללא פיזור המחשבה או התמקדות קצרת רוח בכאב או קושי הנובעים מהאימון.

  • הרפיה ושקיעה: הרפיה אין משמעותה קריסה או ויתור על מבנה נכון אלא הימנעות ממתח ומאמץ מיותרים שאינם תורמים, או אף מפריעים, ליעילות העברת הכוח. השקיעה היא של האגן, החזה והבטן. תלמידים מתחילים מתרגלים עמידות גבוהות יחסית ולאחר שהם מתחזקים מאסטר Chen מנחה אותם לעמוד נמוך יותר בכדי לחזק את הרגליים. כאשר הרגליים והשרירים המייצבים חזקים אפשר להרפות את שאר הגוף ולהעביר את הכוח ביעילות מהרצפה דרך הרגלים והמותן לשאר הגוף (אימון זה לא מתאים לאנשים מבוגרים או חולים).

  • כוחות מנוגדים: יש לשים לב לכוחות המנוגדים הנוכחים בגוף בכל הכיוונים - למעלה ולמטה, קדימה ואחורה, פתיחה וסגירה. לדוגמא האגן שואף כלפי מטה ואילו הראש שואף כלפי מעלה. הכוחות המנוגדים יוצרים מבנה חזק בעמידה ובתנועה.

  • אחדות: אחדות של הגוף וההכרה. אחדות הגוף משמעה שבזמן תנועה או עמידה כל הגוף משתתף ביצירת והעברת הכוח ולעולם אין שימוש רק בחלק מהגוף. התנועה עוברת מהרצפה דרך הרגליים למותן ודרך הגב לחלק העליון של הגוף בעזרת מבנה נכון. אין שימוש רק בכוח של הידיים או רק בחלק העליון של הגוף, אלא לעולם הכוח עובר מהחלק התחתון של הגוף לחלק העליון. אחדות ההכרה משמעה שהכוונה חייבת להיות ממוקדת והיא זו שלמעשה מניעה את הגוף.

  • קואורדינציה: כל המפרקים נעים ביחד בתאום אחד עם השני כדי להעביר את הכוח ביעילות בכל הגוף, כאשר המותן מניעה את כל הגוף.

  • לאט ומהר: בשנים הראשונות יש לתרגל לאט ולבדוק את הדיוק בכל תנועה. לאחר מכן עובדים על תנועה זורמת ללא עצירות. בשלב מתקדם משלבים גם מהירות וכוח מתפרץ.

  • התמקדות: התמקדות במספר מועט של תרגילים, דרכם ניתן ללמוד את העקרונות בצורה מדויקת עדיפה על תרגול הרבה תנועות בצורה לא מדויקת. כאשר שולטים בעקרונות אפשר ליישם אותם לכל תנועה או עמידה.

על השלבים בתרגול

  • בשלב הראשון יש לשים לב ולהקפיד על העקרונות ולעבוד לאט ומדויק. בשלב זה יש לעצור ולבדוק כל חלק בתנועה או עמידה – האם המבנה נכון? האם ישנה הרפיה ושקיעה נכונה? וכיו"ב.

  • בשלב השני הדגש הוא על "זרימה". בשלב זה התנועה הופכת להיות יותר עגולה, זורמת וללא עצירות ויכולה להשתנות לכל כיוון.

  • בשלב האחרון העבודה עם הכוונה והרוח היא העיקר. הכוונה צריכה להיות חזקה וממוקדת והרוח צריכה להיות ערנית ושלווה. המתרגל צריך להיות באחדות עם התרגול.


על עמידות המדיטציה ועמידות העוצמה

עמידות המדיטציה "ז'אן ז'ואנג" (Zhan Zhuang)
עמידות המדיטציה "ז'אן ז'ואנג"
(Zhan Zhuang):


עמידת "צ'נג באו" (Cheng Bao) היא העמידה העיקרית מבין עמידות אלו. מאסטר Chen מציין שעמידה זו מכילה את כל כיווני הכוח של כל העמידות וכל התנועות בסגנון ה- Yi Quan. מאסטר Wang Xiang Zhai, מייסד סגנון ה- Yi Quan, תרגל בשנים המאוחרות לחייו רק את העמידה הזו באומרו כי עמידה זו מכילה את הכול אבל יש לעבור את כל התהליך כדי להגיע ליכולת זו.

עמידות העוצמה / קרב "ג'י ג'י ז'ואנג"
(Zhuang Ji Ji):


עמידות אלו הם בעלי עצימות רבה יותר מעמידות המדיטציה, שלא כמו עמידות המדיטציה הן אינן מבוצעות לרוב ברגליים מקבילות אלא ב"עמידה קרבית" והן שמות דגש חזק יותר על יישומים קרביים. בשלב ראשון של תרגול עמידות העוצמה מתרגלים ללא תנועה ומתמקדים בעקרונות. בשלב השני משלבים תנועה קטנה מאוד - הרגשה כאילו עומדים לשחרר כוח מתפרץ (Fa Li) אך ללא שחרור ממשי של הכוח. בשלב שלישי נעשה שימוש בכוח מתפרץ תוך כדי ובתוך העמידה. בשלב הרביעי ההקשבה הפנימית מכתיבה את התרגול.

על עבודה בזוגות

בשלב מתקדם יותר ניתן לשלב עבודה בזוגות.

מטרות העבודה בזוגות:
  • לבדוק ולהכיר את עצמנו: לוודא שאנו מנסים ללמוד ולא לנצח - "לנצח אחרים זה הרבה יותר קל מלנצח את עצמנו".

  • להכיר את בן הזוג או היריב: ללמוד את הנקודות החזקות והחלשות של היריב. לפי מאסטרChen קשה יותר לשלוט ביריב מאשר להתקיף או לנסות לנצח אותו. התקפה ע"י שימוש בכוח או מהירות הוא עניין הדורש מיומנות מעטה יחסית, אך למנוע מהיריב אפשרות להתקיף, ולנצל את הנקודות החלשות שלו מבלי להשתמש ביתרון של כוח, הוא עניין הדורש מיומנות רבה הרבה יותר.

שלבים בתרגול עבודה בזוגות:

  • עבודה איטית ורפויה תוך כדי בדיקת העקרונות: קשיים ופגמים המתגלים כאן יש לתקן ע"י חזרה על התרגולים הבסיסים כגון עמידות המדיטציה "זיאן ז'ואנג" Zhan Zhuang)) ותרגילי הכוונת הכוח "שי לי" (Shi Li).

  • עבודה עם התנגדות מתונה: הוספת התנגדות לאימון מטרתה לבדוק שנעשה שימוש בכוח של כל הגוף דרך אחדות וקואורדינציה מדויקים.

  • שינויים, זרימה ושימוש בכוח מתפרץ.

דגשים ונקודות אליהן יש לשים לב בעת עבודה בזוגות:

  • האם המבנה נכון?

  • האם נעשה שימוש בכוח של כל הגוף או רק בחלק מהגוף?

  • האם ישנה הרפיה ושקיעה גם בעת שינויים בתנועה או בנוכחות כוח המופעל עלינו?

  • האם אנחנו מנסים לנצח או ללמוד?

  • האם ההכרה ממוקדת?

  • האם הרוח ערנית ושלווה?

מאסטר Chen מדגיש שבעת עבודה בזוגות עדיף ללמוד מאשר לנצח. כדאי לעבוד נכון, גם אם בהתחלה מפסידים, מאשר להשתמש ביתרון כוח או משקל על בן הזוג.

על אומנות הלחימה Xing Yi Quan והקשר בינה ובין סגנון ה- Yi Quan

קיטס סן טי סי מהצד
בין סגנון הYi Quan ואומנות הלחימה Xing Yi Quan ישנו קשר הדוק. מאסטר Chen מספר ש Wang Xiang Zai ,מייסד סגנון ה- Yi Quan התמחה בצעירותו באומנות הלחימה Xing Yi Quan. עפ"י מאסטר Chen, כשמונים אחוזים מהרעיונות של ה- Yi Quan מקורן באומנות הלחימה Xing Yi Quan וכעשרים אחוז מקורן באומניות לחימה אחרות. מאסטר Chen גם מדגיש כי גם רוב תלמידיו של Wang Xiang Zhai למדו לפני כן Xing Yi Quan. על כן, ממליץ מאסטר Chen לתרגל גם את "חמשת האגרופים" של אומנות הלחימה Xing Yi Quan בכדי להבין לעומק את סגנון ה- Yi Quan.

ההבחנה בין הסגנונות ארעה כאשר מאסטר Wang Xiang Zhai החליט לוותר על התבניות האופייניות ל- Xing Yi Quan ולהתמקד יותר בעבודה הפנימית – "ניי גונג" ((Nei Gong. לדעתו של מאסטר Chen סגנון ה- Yi Quan פשוט יותר מבחינת התנועה החיצונית מאומנות הלחימה Xing Yi Quan, אך מורכב יותר מבחינת הרעיונות הפנימיים שבו.

עמידת "סן טי סי" (San Ti Shi) היא העמידה הבסיסית באומנות הלחימה Xing Yi Quan לדעתו של מאסטר Chen עמידה זו מכילה את כל עקרונות של סגנון ה Xing Yi Quan ואגרוף ה-Pi Quan הוא המקור (מכיל את רב העקרונות) של כל התנועות באומנות לחימה זו, לכן יש להתאמן עליו יותר מהתנועות האחרות. מבין המתאמנים אצל מאסטר Chen, רוב הלומדים את אומנות הלחימה Xing Yi Quan מתרגלים בשנתיים הראשונות רק עמידה זו ורק את אגרוף ה- Pi Quan.

מאסטר Chen מדגיש שחמשת האגרופים של אומנות הלחימה Xing Yi Quan מסמלים כיווני הפעלת כוח ואנרגיה והוא לא מייחס להם השפעה על איברים מסוימים, כפי שנטען ע"י אחרים.

 

על הקשר בין סגנון ה"Yi Quan" והאגרוף המערבי

על פי מאסטר Chen אפשר לחלק את סגנון ה- Yi Quan לשני אסכולות - אסכולה אחת הנהוגה יותר באזור "טיאן ג'ין" (,(Tian Jing השומרת על הבסיס של אומנות הלחימה Xing Yi Quan ובה לומדים את חמשת האגרופים, ואסכולה שנייה העושה שימוש בתנועות של האגרוף המערבי, בתוספת העקרונות של סגנון ה- Yi Quan.

מאסטר Chen מספר שמאסטר Wang Xiang Zhai לקח חמישה תלמידים בכירים ובראשם תלמידו הבכיר מאסטר Yao Zhong Xun והכין אותם לקרב עם כפפות נגד מתאגרפים מערבים, ולכן הם עשו התאמה של האגרופים לכפפות.

לפי מאסטר Chen האגרופים בהם נעשה שימוש בתנועות של אגרוף מערבי מתאימים יותר לעבודה עם כפפות והאגרופים שמושפעים מאומנות הלחימה Xing Yi Quan מתאימים יותר לעבודה ללא כפפות.
 

על ההבדלים בתרגול Yi Quan למטרת טיפוח הבריאות או למטרת לחימה

ישנה גם חלוקה אפשרית אחרת של סגנון ה- Yi Quan - תרגול המדגיש יותר את טיפוח הבריאות וההכרה ותרגול שני המדגיש יותר את יכולת הלחימה.

מאסטר Wang Xiang Zhai כתב שיש לסגנון ה- Yi Quan שלוש מטרות: טיפוח הבריאות, הגנה עצמית והגעה ל"דאו" (Dao – מילולית "דרך", מצב של הרמוניה עם עצמנו, הסביבה והחברה). בתחילת דרכו התמקד יותר מאסטר Wang Xiang Zhai בלחימה, ובשנים האחרונות לחייו התמקד יותר בטיפוח הבריאות והמודעות.

ישנם הבדלים בין תרגול המיועד רק למטרות בריאות, ובין תרגול "ברמת האומנות" או ה"מיומנות" (Gong Fu), המיועד לכל המטרות, כולל לחימה. מאסטר Chen מדגיש כי הרוצה לתרגל ברמה גבוהה צריך לתרגל אחרת ממי שרוצה רק הרפיה ושיפור הבריאות. ממתרגל ברמה גבוהה דורש מאסטר Chen לחזק את הרגליים, לשקוע נמוך יותר בעמידות ובתנועות, ללמוד לשמור על העקרונות וההרפיה גם בעבודה מאומצת, להיות בעל רוח וכוונה יותר ממוקדים וערניים. שימת הלב על העקרונות עם מתרגל זה יותר קפדנית ודרגת הקושי של האימון גדלה בהתאם.
 
 

לשיעור היכרות ללא תשלום ולקבלת מידע על שיעורי הצ'י קונג לחץ כאן

להיכרות עם שיטות האימון המיוחדות לסגנון האי צ'ואן לחץ כאן

למידע על יתרונותיו של הצ'י קונג הרפואי לחץ כאן

 

פרסום ראשון :22/11/2011 12:48:42
עדכון אחרון :27/11/2011 02:22:59
© כל הזכויות שמורות 2006 ל אמירה, רפואה סינית וצ´י קונג
קידום באינטרנטפרסום באינטרנט